18.08
2015
Silnik benzynowy czy może wysokoprężny? Wybór której wersji będzie dla nas bardziej odpowiedni? Zapraszamy na krótkie porównanie najpopularniejszych jednostek napędowych.
Charakterystyka silnika
Charakterystyka pracy silnika diesla i benzynowego znacznie się od siebie różni. W przypadku jednostki benzynowej wał korbowy obraca się z prędkością do ok 6000-7000 obr/min. Silnik wysokoprężny natomiast ma obroty do do ok. 4000-4500 obr/min. Bardzo ważny jest również moment obrotowy danej jednostki oraz jego charakterystyka. W przypadku silnika benzynowego ma on charakter zwiększania się i swoje maksimum osiąga przy ok. 3500-4500 obr/min. W przypadku diesla wzrost momentu jest bardzo szybki i od ok 1500-2000 osiąga on swoją najwyższą wartość, która pozostaje stała lub lekko się zmniejsza. Moment obrotowy w obydwóch silnikach znacznie się różni. Na przykład stosowane w Suzuki silniki 1,6 o mocy 120 KM mają odpowiednio 156 Nm (etylina) i 320 Nm (olej napędowy). Oznacza to, że przykładowo podczas pokonywania wzniesienia, silnik benzynowy będziemy musieli „kręcić” znacznie wyżej. Inaczej jest z dieslem, samochodem wyposażonym w ten silnik możemy jechać na niskich obrotach, a każde dodanie gazu gwarantuje nam jeszcze zapas mocy.
Problem słabych silników benzynowych rozwiązano na dwa sposoby. W Stanach Zjednoczonych wprowadzono silniki o dużych pojemnościach skokowych, w celu uzyskania wyższego momentu obrotowego. W Europie natomiast zastosowano turbodoładowanie, co pozwoliło podnieść moment obrotowy oraz spłaszczyć jego charakterystykę. Jak w czasie jazdy sprawują się turbodoładowane silniki benzynowe dowiesz się czytając testy aut na furora.tv
Trasa eksploatacji
Ważne przy wyborze silnika jest to ile kilometrów dziennie pokonujemy Jeżeli jeździmy tylko po mieście zakup diesla mija się z celem. Wersja wysokoprężna jest oszczędna dlatego, że ma wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości obrotowej i jego stałą wartość. Natomiast w wersji benzynowej niski moment obrotowy zmusza nas, do ciągłego dodawania gazu, co wiąże się z wyższym zużyciem paliwa. A w przypadku jazdy miejskiej stale ruszamy, a to – bez względu na to jaki silnik posiadamy – podnosi zużycie paliwa. Gdy wiec nie pokonujemy długich dystansów tylko poruszamy się po mieście nie warto kupować wersji wysokoprężnej.
Przebiegi roczne
Ile kilometrów rocznie pokonujemy? Nie ma sensu kupować droższego w zakupie diesla, jeżeli nie będziemy nim dużo jeździć. Nawet jeśli założymy że silnik diesla będzie średnio 2 litry oszczędniejszy od swojego benzynowego odpowiednika to na 100 km przy obecnych, identycznych cenach paliwa jest to ok 9 zł. Więc przy przebiegu miesięcznym 1000 km będzie to 90 zł, a w ciągu roku zaledwie 1080 zł.
Naprawa
Silniki są raczej niezawodne, zużywają się jedynie jego części eksploatacyjne. W tym wypadku diesel jest droższy. W wersji benzynowej nie mamy tak precyzyjnych urządzeń jak wtryskiwacze, filtry paliwa, czy filtry cząstek stałych. Te urządzenia muszą być wymienione po pewnym przebiegu. O ile zakup samochodu nowego, pozwala na przewidywanie dodatkowych kosztów eksploatacji, to zakup samochodu sprowadzonego z cofniętym licznikiem jest zawsze niewiadomą i może okazać się niekończącym wydatkiem.
Jeśli dalej nie wiecie, która opcja silnikowa będzie dla was lepszym wyborem zajrzyjcie koniecznie na testy samochodów na furora.tv, znajdziecie tam wiele więcej informacji na temat przedstawionych wyżej silników.
oblicz składkę oc/ac